2018. április 11., szerda

2018.04.08. Prof. Dr. Almási Tibor - Elragadtatás, Homoszexualitás, Eredendő bűn

"Ha Jézus, mint ahogy hisszük, meghalt és feltámadt, akkor Isten vele együtt feltámasztja azokat is, akik Jézusban hunytak el." (1 Thessalonika 4:14)



Youtube videó: megnyitás
Hanganyag: megnyitás


A teológiai napok keretében gyülekezetünk vendége volt Prof. Dr. Almási Tibor, a Baptista Teológiai Akadémia rektora. A tanítói alkalomra elkísérte a BTA kamarakórusa Dr. Almási Kornél karnagy vezényletével.
A gyülekezet kérésére a következő három kérdésben hangzott el tanítás:
I.                    Mikor és kik részesülnek az elragadtatásban?
II.                  A homoszexualitás:  másság, betegség vagy bűn?
III.                Meg lehet-e térni az eredendő bűnből?

I.                    Mikor és kik részesülnek az elragadtatásban? (1 Thessalonika 4:13-18)
A kérdés kapcsán egyszerre kell megértenünk
1.       a halál,
„Nem szeretnénk, testvéreim, ha tudatlanok lennétek az elhunytak felől, és szomorkodnátok, mint a többiek, akiknek nincsen reménységük.” (1 Tesszalonika 4:13)
2.       a feltámadás és
„…és először feltámadnak a Krisztusban elhunytak…” (1 Tesszalonika 4:16)
3.       az elragadtatás fogalmát.
„…azután mi, akik élünk, és megmaradunk, velük együtt elragadtatunk a felhőkön az Úr fogadására a levegőbe, és mindenkor az Úrral leszünk.” (1 Tesszalonika 4:17)

1.        A halálról a tanítványok úgy gondolkodtak, hogy azért jött el Jézus, hogy eltörölje a halált – pedig ezt Jézus még magára nézve sem törölte el. Akkor keseredtek el igazán, amikor Jézus saját, elkövetkező szenvedéséről és haláláról kezdett el beszélni, és később tanítványtársaik közül némelyek meghaltak. Amikor tanítani kezdte őket, hogy a bűn büntetése a halál, és aki bűnös, annak meg kell halnia, képtelenek voltak összeegyeztetni, hogy akkor Jézusnak, a bűntelennek miért kell a halálba mennie. Pedig Jézus éppen ezzel szabadított meg minket az örök haláltól, azaz a kárhozattól, hogy minden bűnünket magára vette. Ezért „Boldogok a halottak, ha az Úrban halnak meg...” (Jelenések 14:13). Nem a földi, testi halálunkat szüntette meg az Úr, hanem az örök halált, és helyette örök élettel ajándékozott meg.
2.       A feltámadás kérdésében nincsen tapasztalatunk. Jézus ismerte a tanítványok erre vonatkozó vágyát. Úgy gondolták, miként mi is, hogy ez nagy segítség lehetne sokaknak abban, hogy megtérjenek. Jézus azonban arra figyelmeztette őket Lázár és a gazdag példázatán (Lukács 16:19-31) keresztül, hogy ettől a fajta megtapasztalástól még nem térnek meg az emberek,  hiszen prófétákat küldött Isten – nekünk lelkészeket, hívő testvéreket, Bibliát adott – mégsem hittek nekik. „Ha Mózesre és a prófétákra nem hallgatnak, az sem győzi meg őket, ha valaki feltámad a halottak közül.” (Lukács 16:31) Miként Pál is mondta: „Mert hitben járunk, nem látásban.” (2Korintus 5:7) Nem tudunk mindent megtapasztalni, mindenre felkészülni – a feltámadásunkat megelőző földi halálunkra sem. Ha a hitünk tapasztalatokon alapulna, lehet, hogy éppen a végén buknánk el, amikor azt kell átélnünk, hogy mégse gyógyulunk meg, mégis véget ér az életünk.  Jézus éppen erre készített fel minket Lázár példázatán keresztül. Hinnünk kell tapasztalatok nélkül is – ez pedig Isten Szent Lelke által lehetséges, akit Jézus küldött el nekünk, miután felment a Mennybe.
3.       Az elragadtatás azokat érinti, akik élve érik meg az Úr Jézus előre megígért eljövetelét. „Amikor pedig az Emberfia eljön az ő dicsőségében, és vele az angyalok mind…” (Máté 15:31). Ők nem halnak majd meg, csupán átváltoznak, szellemi létformát váltanak. Személyazonosságuk megmarad, de új létformában állhatnak az Úr elé. Nincsen tehát különbség azok között, akik azokhoz a generációkhoz tartoznak, akik földi életüket befejezik Istenben bízva - azaz “az Úrban halnak meg” - , és azok között a hívő testvérek között, akikért egyszerre jön el Jézus - akik elragadtatnak. Pál apostol úgy élte az életét, mintha az utolsó generáció tagja lenne. Nekünk, akik szintén nem tudjuk, hogy a mi életünkben következik-e be Jézus eljövetele, ugyanígy kell minden előttünk lévő napra tekintenünk.



II.                  A homoszexualitás:  másság, betegség vagy bűn?
A homoszexualitás korokat átívelően végletekig szélsőséges megítélés alá esik világi és keresztény körökben is. Míg az ószövetségi időkben minden homoszexuális ember kiirtására törekedtek, ma nem kis számban léteznek olyan lelkipásztorok, akik homoszexuális párokat adnak össze. Ma is léteznek olyan országok, ahol halálbüntetés vár ezekre az embertársainkra, míg másutt törvényesen biztosított büszkeség menetekkel vonulhatnak fel.

1.       Isten az embert az ószövetségi idők kezdetén férfivá és nővé teremtette, hogy ne legyen az ember egyedül, és megparancsolta nekik, hogy „Szaporodjatok, sokasodjatok…” (1Mózes 1:28). Isten szeretetének a megnyilvánulása volt, hogy társat adott az embernek, de ez a harmónia ősidőktől fogva csorbult.
a.       Amikor Isten két angyala Sodomában, Lót házában vendégeskedik (1Mózes 19:1-11), a város férfiai rá akarják törni a házat, hogy megismerjék a két férfit (azaz szexuális kapcsolatot létesítsenek velük). Még Lót két szűz lánya sem vonja magára az érdeklődésüket, mert a homoszexualitás nagyobb vonzerőt gyakorol rájuk.
b.      Amikor a Bírák könyvében egy lévita érkezik Gibeába, és ott megszáll egy házban a „…a város férfiai, elvetemült emberek, körülvették a házat… és ezt mondták a házigazdának: Hozd ki azt a férfit, aki a házadba jött, hadd ismerjük meg őt.” (Bírák 19:22). - a sodomai helyzethez hasonlóan
c.       A Királyok könyvében többször említésre kerül, amint férfi paráznák vesznek részt az idegen népektől átvett ősi, kultikus vallási szertartásokon.
2.       Az újszövetségi könyvek egyértelműen arról beszélnek, hogy a bűnök következménye az örök halál.
a.       Önmagában az lett az emberek büntetése, hogy azt tehetik, amit akarnak: „Ezért kiszolgáltatta őket az Isten szívük vágyai által, hogy meggyalázzák egymás testét.” (Róma 1:24).
b.      „Vagy nem tudjátok, hogy igazságtalanok nem örökölhetik az Isten országát? Ne tévelyegjetek: sem paráznák, sem bálványimádók, sem házasságtörők, sem bujálkodók, sem fajtalanok, sem tolvajok, sem nyerészkedők, sem részegesek… nem fogják örökölni az Isten országát.” (1Korintus 6:9-10)
3.       Mit gondoljunk tehát az Ó- és az Újszövetség igéi alapján? Nekünk, hogyan kell ehhez a kérdéshez állnunk?
a.       A hajlam, hogy a bűnt elkövesse valaki, önmagában még nem bűn. Nehéz kihívás annak, akinek ezt kell legyőznie – legyen akár homoszexuális vagy heteroszexuális jellegű a csábítás – de nem bűn. Hogyan lehet felvenni a harcot a kihívás ellen?
                                                                                       i.      Istenhez fordulhatunk imádságban – akár egyedül, de még inkább szerető testvérekkel – hogy ne engedje, hogy a hajlamból bűn legyen.
                                                                                     ii.      Kérjük Őt, hogy vegye el tőlünk, testvérünktől a hajlamot!
                                                                                    iii.      Kérjük, hogy ne engedje Isten, hogy a hajlamot megtűrve átterjedjen ez az életünkben, testvérünk életében más területekre!
b.      Amennyiben valaki megadja magát a hajlamnak, és ez realizálódik tettben, már bűnné válik – ez pedig kárhozatot von maga után, ahogy az illegális parázna kapcsolat is. Mit lehet ilyenkor tenni?
                                                                                       i.      Valljuk meg Istennek, amit tettük, aki minket féltve, szeretve kér erre, hogy megszabadulhassunk. Erre hoz nekünk példát a fenti igeszakasz folytatásában több száz éve megszabadult testvéreinkről: „Pedig ilyenek voltak közületek némelyek (…házasságtörők, bujálkodók,fajtalanok…): de megmosattatok, megszentelődtetek, és meg is igazultatok az Úr Jézus Krisztus nevében és a mi Istenünk Lelke által.” (1Korintus 5:11).
                                                                                     ii.      Aki pedig visszaesne, Istennel együtt újra felveheti győztesen a harcot. „…ha pedig vétkezik valaki, van pártfogónk az Atyánál: az igaz Jézus Krisztus…” (1János 2:1)
Az ó- és újszövetségi hozzáállás, a világi és a keresztény válaszok útvesztőjében ezek az igék útmutatást adhatnak. És talán segítségére lehetünk azoknak, akik most ebben a csapdában vergődnek, hogy aztán lehetséges, hogy éppen ők segítsenek nekünk más területeken. Figyeljünk rá, hogy ha kivégezni éppen nem is akarjuk őket, vizsgáljuk meg magunkat, hogy gondolatban nem teszünk-e mégis valami hasonlót! Szeressük ki őket ebből a helyzetből, hiszen ugyanezt teszi velünk Jézus!



III.                Meg lehet-e térni az eredendő bűnből?
1.       Az eredendő bűn fogalma a Bibliában nem létezik.
Augustinusszal (354-430) került be az Ádámról utódaira átruházott bűn fogalma a kereszténység szókészletébe, melynek értelmében Ádám bűne átragadt ránk, utódaira. Meg lehet ettől szabadulni, azaz meg lehet térni bűneinkből, amint ezzel kapcsolatban világosságra jutunk, de ezzel egyidőben felvetődik a kérdés, hogy mi lesz a kisgyermekekkel, a csecsemőkkel, vagy akár a meg nem született (az anyaméhben idő előtt elhalt) gyermekekkel, akik a megtérés mibenlétét még képtelenek felfogni. Ezen gondolatok következményeképpen látott napvilágot a gyermekkeresztség és a meg nem született gyermekek keresztségének lehetősége.
2.       A bűnesettől indult minden.
a.       „Az asszony úgy látta, hogy jó volna enni arról a fáról, mert csábítja a szemet, meg kívánatos is az a fa…” (1Mózes 3:6) Megszületett a kívánság. Ekkor a kívánság mellé még nem társult a kívánságot követő tett. Ez önmagában tehát még nem kellett volna, hogy feltétlenül bűnhöz is vezessen.
b.      A kívánság azonban cselekvéshez vezetett, és ennek messzire ható következményei lettek. Most először megjelent az ember életében a bűn. Az erre való hajlam pedig tovább öröklődött a következő, majd pedig az azt követő nemzedékre.
3.       Ádám és Éva miatt lettünk tehát bűnös emberek mindannyian?
Bár jó lenne rájuk fogni, hogy miattuk vétkezünk, követünk el bűnöket. Pedig ha mi lettünk volna annál a fánál, mi bizony nem engedtünk volna a kísértésnek! Most már azonban nem tudunk tenni semmit, mert ebbe a szörnyű bűnös létbe születtünk bele. Isten egyértelműen megcáfolja okoskodásunkat: „Hogyan mondhattok ilyen közmondást Izrael földjéről: Az apák ettek egrest, és a fiak foga vásott el tőle?!” (Ezékiel 18:2) „…hanem mindenki a maga bűnéért hal meg: minden embernek a saját foga vásik el, ha egrest eszik.” (Jeremiás 31:30)
4.       Nem Ádámot és Évát kell tehát kárhoztatnunk saját bűneinkért.
Ezeket nem ők követték el, hanem mi – nekünk is kell felelnünk értük. „Ahogyan tehát egy ember által jött a bűn a világba, és a bűn által a halál, úgy minden emberre átterjedt a halál azáltal, hogy mindenki vétkezett.” (Róma 5:12)
a.       Az első emberpár bűne hajlamosít a bűnre, de ez önmagában még nem jelent bűnt. Éppen ezért a csecsemők és a meg nem született gyermekek sem tudtak, tudnak bűnt elkövetni.
b.      Amikor valaki vétkezik – és mindenki vétkezett – és a hajlam testet ölt, akkor követi el a bűnt, amely halált szül a számára.
5.       Erre a generációkon át terjedő bűnre Istennek Jézusban jött el közénk a megoldása: „Mert ahogyan az egy ember engedetlensége által sokan lettek bűnösökké, úgy az egynek engedelmessége által is sokan lettek igazakká.” (Róma 5:19)
Nem rettegni kell tehát az örökletes bűntől (apákról, nagyapákról fiaikra szálló bűnöktől) – amely a szónak a szoros értelmében nem létezik – hiszen ez elvonná a figyelmünket a hajlamainkkal szembeni mindennapi harcról, hanem letenni, ha kell újra meg újra Isten elé, amit elkövettünk, és hálával, örömmel megköszönni, hogy Jézusban „igazakká lettünk” (Róma 5:19).