2018. november 2., péntek

2018.10.28. Kovács Dániel – A római levél tanulmányozása 7. rész

"Mi akkor a zsidó előnye, vagy mi a körülmetélés haszna? Minden szempontból sok. Elsősorban az, hogy Isten rájuk bízta igéit. Mi következik azonban ebből? Ha egyesek hűtlenné váltak, vajon az ő hűtlenségük megszünteti-e Isten hűségét? Szó sincs róla! Sőt azt kell mondanunk: igaz az Isten, az emberek pedig valamennyien hazugok, amint meg van írva: „Igaznak kell bizonyulnod beszédeidben, és győznöd kell, amikor perelnek veled.” Ha pedig éppen a mi hamisságunk teszi nyilvánvalóvá Isten igazságát, akkor mit mondjunk? Emberi módon szólok: igazságtalan az Isten, hogy kiönti ránk haragját? Szó sincs róla! Hiszen akkor hogyan ítélhetné meg Isten a világot? Mert ha Isten igazsága az én hazugságom által lett naggyá az ő dicsőségére, akkor miért esem én még mindig ítélet alá, mint bűnös? Vagy talán igaz az, amivel rágalmaznak minket, és amit állítanak némelyek? Hogy tudniillik így beszélünk: tegyük a rosszat, hogy a jó következzék belőle! Az ilyeneket méltán sújtja az ítélet! "
Róma 3:1-8


Youtube: megnyitás
Hang: megnyitás


·           Ha Jézus megváltásával mindenki egyformán részesül a kegyelemben, zsidók is és pogányok is, akkor mi a haszna annak, hogy valaki zsidó? Pál képzeletbeli vitapartnere – akinek kérdéseit annak érdekében jeleníti meg Pál ebben az igeszakaszban, hogy a római gyülekezetben akkoriban sokakat foglalkoztató kérdéseket válaszoljon meg – látszólag joggal teszi fel a kérdést. Az Ószövetségben Isten kitüntetett szerepet adott a zsidóknak. Talán ez az Újszövetségben semmissé lett? Hazuggá lett Isten?
·           Pál arra mutat rá, hogy ezek emberi gondolatok, és maga a kérdés is rossz. Mivel az emberek kivétel nélkül hazugok, el tudják képzelni Istenről is, hogy az ószövetségi ígérteket már nem tartja be, és a Jézussal mindenki számára elérhetővé vált kegyelem felülírhatja a régi ígéreteket. A rossz kérdés tehát, az embernek ebből a hazug mivoltából származik. Az igazság az, hogy mindenki bűnös és egyedül Isten igaz.
·           A Zsoltárok 51:4-ben Dávid beismeri, hogy vétkezett, és joggal sújtja őt Isten büntetése. Egyedül ellened vétkeztem, azt tettem, amit rossznak látsz. Ezért igazad van, ha szólsz, és jogos az ítéleted.” Erre az utolsó mondatra hivatkozik Pál, amikor azt mondja a Róma 3:4-ben, hogy mindenki bűnös, és azok, akik Isten igazságát megkérdőjelezik, szégyent kell, hogy valljanak, mert Isten „igaznak fog bizonyulni beszédeiben, és győzni fog, amikor perelnek vele”.
·           Dávid a fenti igaszakaszban azt teszi érthetővé a számunkra, hogy Isten igazsága a bűneink révén még inkább nyilvánvalóvá lesz Isten jogos ítélete által. Pál képzeletbeli vitapartnere ebből kiindulva azt a kérdést veti fel, hogy ha Isten igazsága ilyen nyilvánvalóvá lehet a mi bűneink által, és ez Isten dicsőségére van, akkor miért súlyt minket Isten büntetése. Nem kellene-e ebből kiindulva még többet vétkeznünk? A rágalmak odáig mennek ezen a logikai vonalon, hogy Pálékat azzal vádolják, hogy egyenesen a helytelen dolgok cselekvésére buzdítják társaikat: „tegyük a rosszat, hogy a jó következzék belőle!”
·           Akik így próbálják kitekerni Isten igéjét (ma is), azoknak Pál egyértelműen válaszol, ne gondolják azt, hogy következmény nélkül bűnözhetnek. „Az ilyeneket méltán sújtja az ítélet!” A kegyelem nagylelkű, de nem kijátszható.
·           Mi tehát a zsidók előnye? Isten rájuk bízta az Ő Igéjét. Generációk óta ebben nőttek fel, hamarabb találkoztak Isten kinyilatkoztatásaival, mint bármelyik másik nép. Keresztényekként a mi előnyünk és felelősségünk is hasonló. Ismerhetjük a Bibliát, keresztény közösségbe járhatunk, és tudjuk, hogy Jézus kereszthalálával mindannyian kegyelmet kaptunk. Mondjuk ezt el azoknak, akik még nem tudják! Ahogyan a zsidókon is, úgy rajtunk is be fognak teljesedni Isten ígéretei, ahogyan megígérte – mert Ő igaz.