"Akkor Jézus
viteték a Lélektől a pusztába, hogy megkisértessék az ördögtől. És mikor
negyven nap és negyven éjjel bőjtölt vala, végre megéhezék. És hozzámenvén a
kisértő, monda néki: Ha Isten fia vagy, mondd, hogy e kövek változzanak
kenyerekké. Ő pedig felelvén, monda: Meg van írva: Nemcsak kenyérrel él az
ember, hanem minden ígével, a mely Istennek szájából származik. Ekkor vivé őt
az ördög a szent városba, és odahelyezé a templom tetejére. És monda néki: Ha
Isten fia vagy, vesd alá magadat; mert meg van írva: Az ő angyalainak parancsol
felőled, és kézen hordoznak téged, hogy meg ne üsd lábadat a kőbe. Monda néki
Jézus: Viszont meg van írva: Ne kisértsd az Urat, a te Istenedet. Ismét vivé őt
az ördög egy igen magas hegyre, és megmutatá néki a világ minden országát és
azok dicsőségét, és monda néki: Mindezeket néked adom, ha leborulva imádsz
engem. Ekkor monda néki Jézus: Eredj el Sátán, mert meg van írva: Az Urat, a te
Istenedet imádd, és csak néki szolgálj. Ekkor elhagyá őt az ördög. És ímé
angyalok jövének hozzá és szolgálnak vala néki."
Mt 4.1-11
Youtube: megnyitás
Hang: megnyitás
- Kísértés: szorosan kapcsolódik a böjthöz, de nem
csak a böjtölőket kísérti a gonosz.
- Kísértés-kísér szóból ered: kísér (követ) minket
valaki. A Sátán ugyanígy kísér minket születésünk óta és itt van a napjainkban
is. A szellemi harc halálunk
órájáig tart.
- Jézus 40 napig volt a pusztában. A puszta a
Bibliában mindig a szellemi hadviselés helyszíne. Illés és Mózes szintén a
pusztában voltak a kísértés idején, ők Jézus ószövetségi előképei. Jézus
pusztai léte azonban felülírja a két próféta készülését, ugyanakkor Jézus
előképei maradnak.
- Az ember teremtésekor a Sátán már jelen volt a
Földön, így nagyon jól ismeri az emberi természetet, hiszen több ezer éve volt
azt tanulmányozni. Mindig jelen van az életünkben, sokkal okosabb nálunk. A
Sátán ismerte Isten erejét is. Jézust emberi testben viszont még nem, ezért
próbálkozott vele.
- Jézus testi, lelki, szellemi kísértéseken ment
át. Nekünk is ezen a három vonalon lehet kísértésünk.
- Jézus mindenben megkísértetett, de bűnt nem
követett el.
- A Biblia fontosnak tartja Jézus megkísértését
megosztani velünk. Érdemes felismernünk, hogy ez az esemény röviddel a
bemerítését követően történt, a kísértésre pedig mi is röviddel az Ő
követésének megkezdését követően számíthatunk.
- Mivel Jézus is megkísértetett, amikor mi
kísértésben vagyunk, fordulhatunk hozzá, példát adott, hogy ő hogyan állt meg a
kísértésben.
- A Sátán állandó célja, hogy ne térjünk az Isten
általi keskeny útra, vagy térjünk le arról.
- Ne vígy minket a
kísértésbe, de szabadíts meg a gonosztól. Angolban vígy helyett: enter- belépni ige: ne hagyd, hogy
belépjünk!
- Törvényből is lehet követni az Urat, de
szeretetből is (ld. halászok: a csodálatos halfogást követően a halakat
otthagyva a tanítványok követik Jézust, mert felismerik az értéket). Az ige ne törvény legyen
számunkra, hanem a védelem átélése, öröme.
- Vannak visszatérő
kísértések, újak, igével felfegyverzettek. Vegyük fel hát az Isten adta
fegyverzetet, van mivel védekeznünk és támadnunk is.
- Isten mindenkihez más igén keresztül szól,
élethelyzetétől függően. Nem mindig értünk mindent, mert emberi módon gondolkodunk.
Hagyjuk el ezeket, fejlődnünk,
növekednünk kell.
- Sok kísértés mellőzhető, ellenálható, ha
magabiztosak vagyunk abban, hogy Isten gyermekei vagyunk. Ebben is példa Jézus
megkísértése: ha Isten fia vagy… ha
tudjuk kik a szüleink, mit számít, hogy ki mit mond.
- Jézusnak rendben volt éntudata, énképe,
identitása, nem volt szükség rá, hogy egy teremtett lény mondja meg neki, hogy
kicsoda. Legyünk hát ugyanilyen határozottak Sátánnal szemben és azokkal az
embertársainkkal szemben is, akiket Sátán használ. Nem nekünk kell Sátánt
legyőzni, hiszen Jézus már legyőzte! Nekünk csak emlékeztetnünk kell erre.
- Különbség Jézus és a mi kísértésünk között:
Jézus: szólhatott volna az angyalok seregeinek, hogy vegyék le a keresztről, de
akkor nem teljesedett volna be az Atya akarata. (Kísértések visszatértek: ha Isten fia vagy, szállj le a keresztről)
- Nincs győzelem áldozat nélkül. Nincs bűnbocsánat
vér kiontása nélkül. Jézus kísértése során nem az Ő, hanem a mi üdvösségünk
forgott kockán.
- Ha egy hajó zátonyra fut, az a legénység,
kapitány akarata ellen történik: van, amikor a gonosz belekényszerít egy
helyzetbe, s ebbe beleesve könnyen kísértésbe lépünk (ld. Péter, aki megtagadja
Jézust).
- Jézus válaszainak tanulsága számunkra: Isten nem
azért véd meg, mert visszaélünk Isten kegyelmével; a végső kísértés: a Sátán el
akarja vonni a figyelmünket az istenimádattól, amelynél még az érte végzett
szolgálatunk sem lehet fontosabb.
- Próba Istentől, kísértés Sátántól ( és emberi
természetből) fakad, de akárhogy is van, nem az eredete, hanem az eredménye a
lényeg. Kísértés a próbával szemben mindig a Sátán rossz szándékából van, így
sosem lehet jó vége.
- Kísértést követően jöttek az angyalok és
szolgáltak Jézusnak: kényelembe helyezték, megetették, itatták. Erre mi is
számíthatunk.