2018. május 25., péntek

2018.05.20. Pünkösd Vasárnap

„Szeretteim, ne higgyetek minden léleknek, hanem vizsgáljátok meg a lelkeket, hogy azok Istentől valók-e…” (’János 4:1)



Youtube: Megnyitás
Hang: Megnyitás



Szentlelkével pecsételt el
(Révész Lajos)


 Alapige: 1 János 4:1-12
Míg Mózes idejében, az Ószövetségben csak azok a kiválasztottak lehettek Isten közelében, akikre kiárasztotta a Lelkét, az Újszövetség idején, Pünkösd után, ez minden ember számára lehetségessé vált. Bárkinek, aki hisz és Jézust Megváltójának fogadta el, Isten adhat Szent Lelket, és így állandó kapcsolatban, összhangban lehetünk Vele.

Nehéz próbák idején azonban ez az összhang sérülhet – meglátogat minket a reménytelenség, a harag, ránk telepszik a keserűség, indulatok öntenek el, félelem költözi a szívünkbe. Olyan lelkiség lesz úrrá rajtunk, amely idegen Isten Lelkétől. János erre hívja fel a figyelmünket: „Szeretteim, ne higgyetek minden léleknek, hanem vizsgáljátok meg a lelkeket, hogy azok Istentől valók-e…” (’János 4:1) Aki tehát Isten ereje által vezérelt, az a bajokat képes szortírozni, rendezni magában. Képes felismerni, hogy rossz útra tévedt, és belátni, hogy az indulataink, érzelmeink eluralkodása nem fog megoldást hozni az adott nehézségre, bármilyen kecsegtetőnek tűnik is, hogy ezeknek teret engedjünk. Isten valós megoldást kínál: Ti Istentől valók vagytok, gyermekeim, és legyőztétek őket, mert nagyobb az, aki bennetek van, mint az, aki a világban van." (1János 4:4)
Aki pedig bennünk van az Isten Szent Lelke, akinek segítségével az érzelmek lenyugszanak bennünk. Engedi, hogy ráébredjünk saját bűnös indulatunkra, és képessé tesz rá, hogy ki tudjuk mondani magunk fölött az ítéletet. Ugyanakkor megmutatja azt is, hogy Jézusban a kereszten felmentést adott nekünk saját bűnünk alól. Láthatjuk, hogy a megtévesztés lelke pedig, amely a Sátántól való, az indulatok mézesmadzagával csupán látszatmegoldást kínál, amely soha nem hozhat megoldást. Mindkét lélek hat ránk, de „…nagyobb az, aki bennetek van, mint az, aki a világban van”.
Ezekben a harcokban mindenki szeretne győztes lenni. Hiába próbálkoznánk azonban megtanulni, mint egy módszert, a kereszténységet, nem sikerülne. Isten ajándékba adja nekünk a Szentlelket, aki szeretne a szívünkbe költözni. Isten Lelke szinte „udvarol”, megkörnyékez minket. Egyedüli joga neki van, hogy a szívünkben lakjon, azt birtokolja, de nekünk kell Őt ide beengedni. Bár nem vagyunk a Sátánnal egy súlycsoportban, Jézussal, Isten Szent Lelke által győzhetünk. Az Igazság Lelke emlékeztet, visszatart, bátorít, biztat.
Két haderő feszül egymásnak, amikor nem tudjuk, hogy mit tegyünk életünk nehéz szakaszaiban. Míg az egyik azt mondja, hogy „Add fel!”, addig a másik azt, hogy „Kiálts az Úrhoz!”. Az emberi lélek rezonál azokra a hullámokra, amelyek a szellemi világból érkeznek, ezért fontos, hogy képesek legyünk elkülöníteni az egyiket a másiktól: a tévelygés lelkét (amely háborgást, félelmet, bizonytalanságot szül) az Isten vezetésétől. Amikor pedig az Úrhoz kiáltunk, megtörténik a csoda – az emberi szívbe beköltözik a Lélek. És ez Isten munkájának még csak a kezdete bennünk, mert amit Ő elkezdett, azt be is fejezi.

Gondolkodjunk el, hogy vajon nem sodródtunk-e rossz vágányra, nem a rossz haderő hangjának engedtünk-e! Ha igen, akkor kiáltsunk az Úrhoz, aki Szent Lelke által vesztes helyzetünkben lenyúl hozzánk, és anélkül, hogy próbaidőre tenne minket, győzelmet ad.


A Szentlélek ad valódi szabadságot
(Kovács Dániel)

Alapige: 2Kor 3:12-18
Nem a törvényben, hanem Krisztusban van az üdvösségünk. Ne csak olvassuk a Bibliát, hanem éljük is meg, de ez csak a Szentlélekkel megy!
A mennybemenetel és Pünkösd közötti (a Lélek jelenléte nélküli) időben a tanítványok két dolgot tettek: féltek, együtt voltak, imádkoztak (jelentős különbség van a szemtanúk és az imádkozók száma között).

A Bibliában olvashatunk jó emberekről (pl. Énók), akikről bátran állítható, hogy jók voltak. Vannak a hit útján hajótörést szenvedett bibliai hősök (pl. Saul, Salamon), és vannak rossz emberek is, (pl. Júdás), akiről azért jelenthetjük ezt ki bátran, mert maga az Úr Jézus is a kárhozat fiaként utalt rá.

Mózes arca, miután Istennel találkozott, fénylett, ahogy lejött a hegyről. Az idő múlásával a ragyogás szűnni kezdett, emiatt mindig eltakarta az arcát, amikor kijött a sátorból: nehogy a nép észrevegye a változást. Félt, hogy már nem lesz olyan a kisugárzása, és ezért a tekintélye is meggyengül az emberek előtt.
Az Ószövetségnek határai, korlátai vannak. De ha az Ószövetségi törvénynek volt dicsősége – még ha mulandó is –, mennyivel inkább az Újszövetségnek? Az Ószövetségben rejtett formában láthattuk az isteni kinyilatkoztatás jeleit, ami az Úr Jézus Krisztussal konkrét formát öltött az Újszövetségben.

...ahol az Úr lelke, ott a szabadság." (2Kor. 3:17)
A törvény arra jó, hogy felismertesse velem, hol tartok én. Az Újszövetség viszont nem a törvényt akarja végrehajtani, hanem a kegyelmet akarja gyakorolni. Az Újszövetség szolgálata tehát dicsőségesebb, mint az Ószövetségé. Jézus tanítása újszerű, ezzel hullik le a lepel az ember szeméről: Krisztusban tehát nincs zsidó, sem görög, nincs szolga, sem szabad, nincs férfi, sem nő, mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban” (Galata 3:21)

...töredékes az ismeretünk...” (1Kor 13): valamit megértettünk Isten dicsőségéből, de az csak egy kis szelete az egésznek!