A lelki ajándékokra nézve pedig, testvéreim, nem
szeretném, ha tudatlanok lennétek. Tudjátok, hogy amikor pogányok voltatok, ellenállhatatlanul
vitt és sodort valami benneteket a néma bálványokhoz. Ezért tudtotokra adom, hogy
senki sem mondja: „Jézus átkozott”, aki Isten Lelke által szól; és senki sem
mondhatja: „Jézus Úr”, csakis a Szentlélek által. A kegyelmi ajándékok között
ugyan különbségek vannak, de a Lélek ugyanaz. Különbségek vannak a
szolgálatokban is, de az Úr ugyanaz. És különbségek vannak az isteni erő megnyilvánulásaiban is,
de Isten, aki mindezt véghezviszi mindenkiben, ugyanaz. A Lélek megnyilvánulása pedig
mindenkinek azért adatik, hogy használjon vele. Mert némelyik a Lélek által a
bölcsesség igéjét kapta, a másik az ismeret igéjét, ugyanazon Lélek által. Egyik ugyanattól a Lélektől a
hitet, a másik ugyanazon Lélek által a gyógyítások kegyelmi ajándékait. Van, aki az isteni erők
munkáit vagy a prófétálást kapta; van, aki lelkek megkülönböztetését, a
nyelveken való szólást, vagy pedig a nyelveken való szólás magyarázását kapta. De mindezt egy és ugyanaz a
Lélek munkálja, aki úgy osztja szét kinek-kinek ajándékát, amint akarja. Mert ahogyan a test egy, bár
sok tagja van, de a test valamennyi tagja, noha sokan vannak, mégis egy test,
ugyanúgy a Krisztus is. Hiszen egy Lélek által mi is mindnyájan egy testté
kereszteltettünk, akár zsidók, akár görögök, akár rabszolgák, akár szabadok, és
mindnyájan egy Lélekkel itattattunk meg. Mert a test sem egy tagból áll, hanem sokból. Ha ezt mondaná a láb: „Mivel
nem vagyok kéz, nem vagyok a test része”, vajon azért nem a test része-e? És ha ezt mondaná a fül:
„Mivel nem vagyok szem, nem vagyok a test része”, vajon azért nem a test
része-e? Ha a test csupa szem, hol lenne a hallás? Ha az egész test hallás, hol
lenne a szaglás? Márpedig az Isten rendezte el a tagokat a testben, egyenként mindegyiket,
ahogyan akarta. Ha pedig valamennyi egy tag volna, hol volna a test? Így bár sok a tag, mégis egy a
test. Nem mondhatja a szem a kéznek: „Nincs rád szükségem”, vagy a fej a
lábaknak: „Nincs rátok szükségem!” Ellenkezőleg: a test gyengébbnek látszó részei nagyonis
szükségesek, és amelyeket a test tisztességtelen részeinek tartunk, azokat nagyobb
tisztességgel vesszük körül, és amelyek ékesség nélkül valók, azok nagyobb
megbecsülésben részesülnek: az ékeseknek azonban nincs erre szükségük. Isten
szerkesztette így a testet egybe: az alacsonyabb rendűnek nagyobb tisztességet
adva, hogy ne legyen meghasonlás a testben, hanem kölcsönösen gondoskodjanak
egymásról a tagok. És így ha szenved az egyik tag, vele együtt szenved valamennyi, ha
dicsőségben részesül az egyik tag, vele együtt örül valamennyi. Ti pedig Krisztus teste
vagytok, és egyenként annak tagjai. Ezek közül pedig némelyeket először apostolokká rendelt az
Isten az egyházban, másodszor prófétákká, harmadszor tanítókká. Azután adott
csodatevő erőket, kegyelmi ajándékokat: gyógyításra, gyámolításra, vezetésre,
különféle nyelveken szólásra. Mindnyájan apostolok? Mindnyájan próféták? Mindnyájan
tanítók? Mindenkiben van csodatevő erő? Mindenki rendelkezik a gyógyítás kegyelmi ajándékával?
Mindnyájan szólnak nyelveken? Mindnyájan meg tudják azt magyarázni? De törekedjetek a fontosabb
kegyelmi ajándékokra. Ezen felül megmutatom nektek a legkiválóbb utat.
1Korinthus 12,1–31
Hang: megnyitás
Pünkösddel nem tud mit kezdeni a világ, mert ehhez meg kell
érteni a karácsonyt és a húsvétot is. Felfoghatatlan, értelmezhetetlen dolgok
történtek ekkor: a tanítványok összeköttetésbe kerültek a mennyel. Ez megtörténik
ma is.
Az emberi lélek Isten Szelleme nélkül olyan, mint egy
gyönyörű úszómedence, amely sosem volt még feltöltve; mint egy tökéletes autó,
amelyből hiányzik a motor; mint egy különleges virágcserép magokkal, de
virágföld nélkül. Érezzük, hogy az élet több, mint amit megélünk belőle. Amikor
a Lélek elkezd betölteni, meggyőz a céltévesztésről, a bűn felismerésére vezet.
Megkapjuk „az irányító egységet”: szellemi kapcsolatba kerülünk Istennel, kinyílik
a világ. Mint amikor szemüveget kapunk: mindent élesen látunk, a maga
valójában.
A Lélek nem üres kézzel jön: mennyei ajándékokat hoz. Ezek
által azzá válunk, akinek Isten szánt minket, az isteni természet az életünk
része lesz, gyümölcstermővé válunk. Ezek az ajándékok eszközök, melyek
használatára a gyülekezet készít fel. Rendelkezünk tehát a csodával – de nem mi
vagyunk a csoda. A csoda számunkra természetfeletti, de a mennyben ez a
természetes.
Isten készségesen ajándékoz meg minket, ha nyitottak vagyunk.
Ő, aki a fiát adta, ne venné komolyan a felszerelésünket? Ellát örömmel,
reménnyel, türelemmel és minden szükséges eszközzel, amelyekkel másokat előrébb
vihetünk.