Jakab, Istennek és az Úr Jézus Krisztusnak szolgája,
üdvözletét küldi a szórványban élő tizenkét törzsnek.
Teljes örömnek tartsátok, testvéreim, amikor különféle
kísértésekbe estek, tudván hogy hitetek próbája állhatatosságot
eredményez. Az állhatatosság pedig tegye tökéletessé a cselekedetet, hogy
tökéletesek és hibátlanok legyetek, minden fogyatkozás nélkül. Ha pedig
valakinek nincsen bölcsessége, kérjen bölcsességet Istentől, aki készségesen és
szemrehányás nélkül ad mindenkinek, és meg is kapja. De hittel kérje,
semmit sem kételkedve, mert aki kételkedik, az olyan, mint a tenger hulláma,
amelyet a szél sodor és ide-oda hajt. Ne gondolja tehát az ilyen, hogy
bármit is kaphat az Úrtól, a kétlelkű és minden útján állhatatlan
ember. A szegény sorsú testvér dicsekedjék a méltóságával, a gazdag
pedig megalázott voltával, mert elmúlik mindez, mint a mező virága. Mert
felkel a nap nagy hőséggel, és elszárítja a füvet; a virága lehullik, és
szépsége elvész. Így sorvad el vállalkozásaiban a gazdag is. Boldog ember
az, aki a kísértés idején kitart, mert miután kiállta a próbát, elnyeri az élet
koronáját, amelyet az Úr megígért az őt szeretőknek. Senki se mondja,
amikor kísértésbe jut: az Isten kísért engem, mert az Isten a gonosztól nem
kísérthető, és ő maga sem kísért senkit a gonosszal. Mert mindenki saját
kívánságától vonzva és csalogatva esik kísértésbe. Azután a kívánság
megfoganva bűnt szül, a bűn pedig kiteljesedve halált nemz. Ne
tévelyegjetek, szeretett testvéreim: minden jó adomány és minden tökéletes
ajándék onnan felülről, a világosság Atyjától száll alá, akiben nincs változás,
sem fénynek és árnyéknak váltakozása. Az ő akarata szült minket az igazság
igéje által, hogy mintegy első zsengéje legyünk teremtményeinek. Jakab 1:12-18
Hang: megnyitás
1. Kísértéseink
A kísértés
provokatív élethelyzet, a bűn előszobája, (de még nem bűn), amely kétesélyes –
komoly felelősség az ember részéről a kimenetele. Kísértés vagy próba? Honnan érkezik? Nem az
eredete, hanem inkább a kimenete a fontos.
A kísértésbe
kétféle módon lehet belekerülni. (1)
Beleesni – kényszerű, elkerülhetetlen állapot. A „rablók kezébe
esett” utazó, zátonyra (esik) fut a hajó. (2) Belemenni – Az
embert vonja és édesgeti a tulajdon kívánsága (Jak 1,14), amelynek három
állomása van: „a kívánság (1) megfoganván bűnt (2) szül és halált
(3) nemz.” (Jak 1,15) Emberi léptékűek a kísértéseink. Jézus Krisztus nem
engedi, hogy feljebb kísértessünk, mint ahogy elhordozhatnánk, sőt, a kimenekedést
is megadja.
2. Jézus
Krisztus megkísértése – (Zsid
4,15)
A Sátán három
területen kísértette meg Jézust a pusztában.
a.
Kenyérrel kísértette meg Jézust – nekünk is
ismernünk kell a saját szükségeinket, mert ezeken a területeken fog
legintenzívebben jelentkezni a támadás. Képességeink, az Úrtól rendelt
szolgálatunk is alapjai lesznek a mi kísértésünknek is;
b.
Jézust a templom tetejéről való leugrásra buzdította a Sátán –
eközben a Bibliára hivatkozott, és amiket mondott 95%-ban igazak is voltak.
Ismernünk kell nagyon alaposan Isten Igéjét, mert Isten megőrző ígérete
feltételekhez van kötve.
c.
Felajánlotta a Sátán Jézusnak a világ minden országát – erre Ő
így válaszolt: „Távozz tőlem Sátán!”
A három kísértés
összegzése:
(1) Teríts
magadnak asztalt... – Mennyei angyalok terítenek neki asztalt,
(2) Csinálj
úgy, mintha a mennyből jöttél volna... – Nem csak ő, még a szolgái is
onnan jönnek.
(3) Földi
hatalom – Akinek a szolgái is mennyből jönnek, annak mennyei hatalma
van. A mennyei Atya túlkompenzálta az ő egyszülött Fiát, Jézus
Krisztust. (Fil 2,5-11)