2021. október 8., péntek

2021.10.03 Balogh Péter – "Jöjjetek énhozzám mindnyájan" -

 Jöjjetek énhozzám mindnyájan, akik megfáradtatok és meg vagytok terhelve, és én megnyugvást adok nektek. Vegyétek magatokra az én igámat, és tanuljátok meg tőlem, hogy szelíd vagyok és alázatos szívű, és megnyugvást találtok lelketeknek. Mert az én igám jó, és az én terhem könnyű. (Máté 11:28-30)

 


YouTube: megnyitás
Hang: megnyitás

„Jöjjetek énhozzám mindnyájan”

Jézus meghívása mindenki számára szól! Megszólítja a távollevőket, akik talán nem is tudják, hogy elveszettek, de megfáradtak és terheltek. És éppígy szól a hívőkhöz is, akik bár Jézus közelében vannak, de a közös igához ezt a távolságot is csökkenteni kell.

 

„akik megfáradtatok és meg vagytok terhelve” 

Terheket egyaránt hordoznak a hívők és a Jézustól távol levők is. Fáradttá tehet a sok munka, de a céltalan semmittevés szintén terhessé válhat. Vannak, akik az aggódás vagy akár a reményvesztettség miatt fáradnak meg. Terhes lehet a kegyelem helyett a törvény alatt élni. A legnagyobb teher azonban a bűn nyomása. (Bűn az is, ha nem hiszünk Jézusban.)

 

„és én megnyugvást adok nektek”

Jézus nem csak kér tőlünk (hív, hogy jöjjünk), hanem cserébe ad is: megnyugvást.

 

"Vegyétek magatokra"

Nem ő adja ránk a közös igát, hanem arra hív, hogy saját szabad akaratunkból vegyük fel.

 

„az én igámat”

Érthető ez úgy is, mint a saját tulajdonú igám, amit ráteszek a teherhordóra, de jelentheti ez azt az igát is, amit én hordok. Jézus igája mindkettőt jelenti.

 

„tanuljátok meg tőlem, hogy szelíd vagyok és alázatos szívű”

Bár mindkét tulajdonság a lelkierőről tesz tanúságot, mégsem szinonimái egymásnak. A szelídségben visszafogott erő van, az alázatban a szolgáló lelkület ereje. Jézus példát mutatva kéri, hogy ezeket tanuljuk meg tőle.

 

"és megnyugvást találtok lelketeknek"

Jézus hív és ad, nem pedig követel. Az ő megoldása az öröm forrása: feltételek nélkül jöjj, ahogy vagy! 

 

„az én igám jó, és az én terhem könnyű”

Jézus sosem mondta, hogy nincs teher. Ő azt mondja, hogy a teher vele könnyű, hisz ő jó irányba húzza az igát. Akkor válik ez fájdalmassá számunkra, ha más irányba tartunk.

A teher tehát valóban könnyű, ha elhívásunk szerint, az elhívóval együtt élünk.